Indulási időpontunk a vidékiek kérésére változott:
Új indulási időpont: 2009.12.11. (péntek) reggel 8:15
Bp. Árpád híd autóbusz állomáson gyülekező a Pilisszántó táblánál.
Amit feltétlenül hozz magaddal:
Délelőtti elemózsia, folyadék (ebédet már kapunk)
Sportedzésekre megfelelő ruha
Hegyi túrára meleg, réteges öltözet, vízálló cipő/lábbeli
600 FT az autóbuszra
Jegyzetfüzet, toll
Elemlámpa
Tisztálkodó szerek
Pótzokni, pótnadrág, kesztyű, sapka!(a városhoz képest 5 fokkal hidegebb van)
Jóga órára egy plusz törölköző
Amit tilos magaddal hozni!:
1.Bármilyen alkohol tartalmú ital!
2. Bármilyen tudatmódosító szer (beletartozik a vízipipa is!
Eddigi táboraink tapasztalatai alapján nem szoktunk unatkozni, sőt örülünk, ha sikerül minden tervezett tevékenységet elvégezni!
Budapest, 2009-12-04
Pallag Ilona
Munkabeszámoló
Konfliktuskezelés a mindennapokban, című 3 napos Pilisszántói táborról
A tábor megszervezésének elsődleges célja az volt, hogy a képzésben résztvevő 70 diák megismerje egymást, kialakítsuk a szervezeti szinteket, felállítsuk a kortárs diáksegítő rendszer működési formáját. További célunk volt a csoportos feladathelyzetekben megfigyelni a gyerekeket, és a vezetői tulajdonságokkal, ambíciókkal rendelkezők kiválogatása.
Az iskolák közötti kapcsolattartási és együttműködési formákmegfogalmazását szintén a táborban rögzítettük.
Céljaink között szerepelt, hogy miután a képzés keretében megtanulták a gyerekek a hatékony kommunikációs lehetőségeket, a konfliktuskezelés konstruktív módszereit, megnézzük ezek mindennapi, életszerű helyzetekben történő alkalmazását. Célunk volt továbbá megkeresni, hogy melyek azok a tevékenység fajták, amik sokat javíthatnak egy-egy középiskola hangulatán. Milyen iskolai és iskolán kívüli programok segítik a diákok kapcsolatainak kiterjesztését az osztályközösségen kívülre, a tanítás utáni időpontokban melyek azok a szabadidős tevékenységek, amelyek népszerűek lehetnek.
Gondoltunk arra is, hogy olyan stresszkezelő technikákat megmutassunk, amely bárki számára elsajátítható és alkalmazható.
Kerestük azokat a programokat, amelyben mentor és mentorált együttvehetnek részt, és arra is van közben lehetőség, hogy a mentorált egyéni problémái előkerüljenek. Igyekeztünk olyan szabadban végzett fizikai megterhelést jelentő programokat találni, amelyek az agresszió levezetését szolgálhatják.
Összegyűjtöttük azokat a módszereket, tevékenységeket, amelyeket beilleszthetünk, megszervezhetünk az iskolák életbe. A táborba meghívtunk előadókat, bemutatót tartó diákokat és tanárokat, akik megmutatják a gyakorlatban is a módszereket. Igyekeztünk úgy válogatni, hogy az iskoláinkban (Gundel, Szily, G. Perlasca, Szabómester) tanuló diákok, illetve tanító tanárok, végezzék a tevékenységeket.
Az indulás napján regisztráltuk, hogy a járványszerű megbetegedések következtében, 13 fővel kevesebben vagyunk.
A táborban összesen 59 fő vett részt, ebből két fő kísérő tanár, tehát 57 gyerek.
Az eltervezett programok egy kivételével megvalósultak, sajnos a karate bemutatóra készülő diákunk is lebetegedett, már nem volt időnk a helyére másik edzőt szervezni. Így kétféle jóga órán vettek részt a gyerekek.
Utazásunk problémamentes és gyors volt, az 1-8. kép az Árpád-hídi gyülekezőről és a Volán által indított mentesítőjáraton készült. A szemerkélő esőben vágtunk neki a pilisszántói hegyoldalnak, a kastélyt kb. 20 perces séta után értük el, 9-18. kép.
A kastélyban rendszeresen szerveznek erdei iskolákat, minden feltétel adott az épületben ahhoz, hogy 60-70 fővel tudjunk dolgozni. A szállás tiszta és kultúrált az étkezés kiemelkedően jó.
1. nap:
Szálláshely kiosztása és elfoglalása után párperces ismerkedés során, felfedezték a gyerekek a házban található kikapcsolódási lehetőségeket is 19-24. kép.
Az általános tájékoztatás után a csoportos foglalkozások előkészítése, csapatok kijelölése következett. A különböző iskolák diákjait vegyes csoportokba sorsoltuk, csoportonként kaptak megkülönböztető jelvényeket, a feladatuk a csoport elnevezése, csoport plakát készítés és bemutatása volt, 25-37. kép.
Az első jóga bemutatót Javorszky Eszter pszichológushallgató tartotta, képzett jógaoktatóként hívtuk meg. Megismertette a gyerekekkel a testi és lelki működések összefüggéseit, beszélt a pszichoszomatikus tünetek kialakulásáról és arról, hogy a különféle relaxációs technikák, köztük a jóga is, hogyan segít a hétköznapokon a feszültségek kezelésében. A nagyon jó hangulatú, játékos de mégis tartalmas másfél órás foglalkozáson az alaphelyzetek bemutatására, a mozgás és levegővétel összehangolására, a helyes testtartás fontosságára kaptak ízelítőt a gyerekek. Az óra végén még legalább félórán át beszélgettek Eszterrel.
Megbeszéltük, hogy megfelelő számú érdeklődő esetén Eszter vállalna jógacsoport vezetést az iskolában is.
Ebéd után rövid pihenő következett, majd a csoportok összekovácsolódását elősegítő játékokat játszottunk. Sajnos nagyon gyorsan besötétedett, így a tervezett sétára már elemlámpákkal felfegyverkezve indultunk el. A séta idejére is kaptak csoportos feladatot a gyerekek, ki kellett találniuk egy történetet, a kastély eredetéről és az ott élők családi konfliktusáról.
Vacsora után megkapták szintén csoportosan a filmnézéshez a szempontokat. A médianapon már látott Amerikai história X című film tematikus feldolgozására az esti órákban került sor. Film megbeszélését vitafórummal zártuk, nagyon sok fontos kérdés felmerült a beszélgetések során, rasszizmusról, idegengyűlöletről és a kirekesztés iskolai formáiról.
Szabadidő, szabadidős programok, játékok, beszélgetés, zenehallgatás következett a takarodóig.
2. nap:
Reggeli után került sor a kempo bemutatóra, 10,30-tól 12,30-ig. A bemutató-edzéselméleti ismeretek és közös koncentrációs gyakorlatok, a végén megbeszéléssel a leghosszabb foglalkozás volt a három nap alatt. A gyerekek végig aktívan és nagy figyelem koncentrációval vettek részt, mindez a 116 db képen részletesen látható.
Németh Dávid diákunk és bátyja, Németh Ádám fekete öves edző, tartottak kempo bemutatóval egybekötött edzést az érdeklődőknek. A fényképeken jól látszik, először megmutatták azokat a tipikus támadási fajtákat, amelyek az utcai verekedések jellemzői. Bemutatták az egyszerű fogásokat, amelyekkel kivédhetőek és a támadó ártalmatlanná tehető. A bemutatóba bekapcsolódtak a nézők is, kérték a különféle támadási lehetőségeket és ezek leszerelését. Ezt követte a közös edzés, amelyben több fogás begyakorlása történt, végül az edzők olyan metakommunikációs, figyelemfejlesztő gyakorlatokat végeztettek a gyerekekkel, amely az önvédelmi sportok fontos részét képezik.
A bemutató nagy sikerét mutatja, hogy már január végén elkezdődnek az edzések a Gundel iskola tornatermében, az első csoportba 17 fő jelentkezett és mindegyik iskolából jönnek minimum ketten.
Ebéd után a csoportok elkészítették az Orosdy kastély történetétés acsaládi konfliktust feldolgozó plakátot, majd ezek közös bemutatója következett. Ebben a feladatban a gyerekeknek fel kellett idézniük azokat az elméleti ismereteiket, amelyek a konfliktusok kialakulásáról, szakaszairól és a konfliktuskezelési technikákról szóltak. Nagyon nagy örömet okozott számomra, hogy több gyereknél láttam a képzés során összeállított dossziékat, ezekből dolgoztak.
A következő 62 db fotón a csoportfoglalkozások jó hangulata és a kis közösségek együtt gondolkodása, közös alkotása is jól látszik.
Még vacsora előtt a diavetítések közül a hegymászást, és vadvízi evezéstbemutató előadásra került sor. A Szabómester Szakiskolából Farkas Gáborangol-testnevelés szakos tanártartotta, akiképzett hegymászó, rendszeresen jár a Himalájára, gyakorlott túravezető. Az előadás rövid földrajzi alapismertek és magashegységi életfeltételek bemutatásával kezdődött, majd Nepálról és az ott élő emberek életéből és mindennapjairól láttunk izgalmas felvételeket. A túrák közösségformáló hatásáról és a résztvevők egymásra utaltságáról sokat beszélt Gábor, kihangsúlyozva, hogy itthoni hegyi túrákon mindezt megtapasztalhatják a gyerekek elviselhetőbb és olcsóbb körülmények között. A szabadban végzett testmozgás élettani hatásairól is hallottunk érdekes adatokat, hogy mennyivel könnyebb koncentrálni és tanulni a rendszeresen kiránduló vagy sportoló diákoknak. Sikerült a gyerekek érdeklődését felkelteni, már egy tavaszi Börzsöny túra terveit is megbeszélték, arra is kitért az előadó, hogy az evezés itt bemutatott gyakorlása előtt javasolja a Tisza-tó csendes vizén a kenuzás alapjait elsajátítani, és ezután következhet egy csöndesebb, majd végül egy gyorsabb folyón történő túrázás.
Vacsora után került sor a Gundel iskola hagyományos kerékpártúrájának, legutolsó, a Balaton Felvidéki Nemzeti parkban szervezett három napos élménybeszámolójára. Ennek a diavetítéses előadását, a túrán részt vett három diák segítségével én tartottam, és egyben meghirdettük a májusra tervezett Balatont megkerülő túránkat, melyet szintén három naposra gondoltuk.
Az este további részében a konfliktus helyzetek megoldását dramatikus játékelemekkel, című foglakozásra került sor. A gyerekek körében nagyon népszerű „Beugró” játékot terveztük át úgy, minden jelenetben többnyire humorosan, de konfliktus helyzetek feldolgozása volt a feladat.
Legfontosabb élményem ezzel kapcsolatban, hogy olyan tulajdonságokat, színészi képességeket, kreativitást és jó hangulatteremtő képességet tapasztaltam egyes diákjaimnál, amelyek eddig nem derültek ki számomra.
Azt a következtetést vontuk le közösen, hogy a Gundel iskolában hagyományosan megrendezésre kerülő Alapítványi Estek műsorának szervezését és megrendezését elvállalja a kortárssegítő csoport, és felkészülünk egy vidám színpadi jelenettel, így akikben van efféle tehetség, megmutathatják magukat.
Az este szabadidős programjai között még helyet kapott egy esztétikus hastánc bemutató is.
A második nap zárása során örömmel tapasztaltuk, hogy az iskolák közötti kapcsolatok létrejöttek, nagyon sokat beszélgettek a gyerekek, a gyertyafényes ebédlőben, a szobákban és általában elmondható, a nagyon barátságos, nyitott és elfogadó, jó hangulatú légkör volt jellemző.
Jól tolerálták egymás különbözőségeit, a beszéd stílusban, viselkedésben is megmutatkozó másságot, és igyekeztek minél több emberrel összebarátkozni, ahogyan ezt kértük is.
3. nap: Reggeli után következett, Ascher Zoltán biológus-gyógypedagógus jógaoktató tradicionális jóga órája.
Nagyon más volt mint az előző foglalkozás, hiszen Zoli buddhista és az ő életében a jóga nem egy technika, hanem alapvető életforma. A jóga történetéből és a keleti hagyományok létrejöttéből is kaptunk ízelítőt. Zoli megjelenésének és szuggesztív előadásmódjának köszönhetően, szinte minden gyerek részt vett a foglalkozásán, akinek nem jutott szőnyeg, azok ülve követték az utasításait.
A 90 fotón jól követhetőek a gyakorlatok, amelyeket együtt végeztünk, és ami nagy élmény adott a gyerekeknek. Szerintem ennél fontosabb volt az a fajta belső és külső egyensúlyra, harmóniára való törekvés melyről hallhattunk a buddhistatanításokon keresztül. A jóga biológiai és élettani hatásairól is pontosabb információink lettek, és általában az életmód és egyéni élettempó jelentősége az egyén boldogulásában, mint új szempont sok gyereket elgondolkodtatott.
Zolit nehezen engedték el, még sokáig körbe ülték és beszélgettek vele, többek között a vegetáriánus étkezés lehetőségeiről.
Az iskolai oktatás lehetőségét Ascher tanár úr is felajánlotta.
Az utolsó napunk programja nagyon zsúfoltra sikerült, még a második napra tervezett film feldolgozó órát ebéd után megtartottuk A Hullám című filmet néztük meg, és beszéltük át. Sok gyereket mélyen megérintett, hogy mennyire könnyen befolyásolhatóak vagyunk, és hogy ilyesmi megtörténhet akár velünk is. Sok okos gondolat fogalmazódott meg, többek között az, hogy a gyerekeknek valóban nagyon nagy szükségük van a közösségekhez való tartozásra. Ezt az igényt lehet és kell felhasználni a kortárssegítő csoportnak is. Ha tud érdekes, élményeket biztosító programokat is kínálni, a konkrét iskolai problémakezelések mellé, hitelesebbnek és érdekesebbnek fogják találni a diáktársak.
A gyerekek megfogalmazását veszem kölcsön: „divatba lehetne hozni a segítő, elfogadó, empátiás magatartást is, ahol azok szorulnak a perifériára akik nem ilyenek”.
A szervezeti és működési szabályzat összeállítására többen vállalkoztak. Megállapodtunk abban, hogy január első hét végig tart a határidő, január 13-án délután a vezetőségi tagok 10 fő és a két támogató tanár megbeszélést tartunk a Szabómester Iskolában, 15 órától. Itt véglegesítjük a kortárssegítők tevékenységét szabályozó SZMSZ-t és ezt követően felkerül a www.kortars.gportal.hu/ oldalra.
Személyes impresszióm a táborról, hogy kisebb szervezési nehézségektől eltekintve sikerült mindazt megvalósítanunk, amit terveztünk. A tartalmas programokon fegyelmezett munkavégzéssel és példás magatartással vettek részt a diákok, amit köszönünk nekik. Az előadóinknak is köszönjük a társadalmi munkában végzett órákat.
Legnagyobb köszönetet a Mérei Intézetnek, személy szerint Fótiné NémethMargitnak szeretnénk mondani a támogatásért, amellyel lehetővé vált a táborozás. Az elkészülő további dokumentációt természetesen rendelkezésre bocsátjuk.